hormonální antikoncepce - můj příběh

Ahojte🌷

Vůbec netuším, kdy tento článek spatří světlo světa. Tento článek je převážně pro slečny/dívky/ženy, ale pokud si to přečte nějaký chlapec/muž, tak budu jen ráda. Dneska je 30.10.2021 a já se rozhodla, že budu postupně sepisovat můj příběh s vysazením hormonální antikoncepce (HA). Je to téma, které už přestává být tabu a začíná se o něm více mluvit (díkybohu). Celkem důrazně chci zmínit, že můj příběh není od toho, aby nějakou dívku, slečnu, ženu do něčeho nutil nebo přemlouval, jen mi přišlo dobré, že se dostane ven další z mnoha příběhů o průběhu s HA a jaký vliv na mé tělo měla taková malinká pilulka. Doporučuju všem, zejména mladým dívkám, aby si pročetly různé zdroje a poradily se s doktorem, než se pro braní HA rozhodnou. To je pro úvod všechno a já už se vrhnu na příběh💕

HA jsem začala brát v 18 letech v roce 2017, kdy jsem měla menstruaci třeba měsíc vkuse a už jsem byla zoufalá. Navíc jsem byla v té době už s mým nynějším přítelem a tak se HA zdála jako naprosto skvělá volba. Je pravda, že se mi vše upravilo, menstruaci jsem měla pravidelnou a bylo to všechno v pořádku. Rozhodla jsem se pro ni SAMA, ale vedlejší účinky jsem si nezjišťovala.

Dneska je 30.10.2021 a já se rozhodla, že HA vysadím. Poslední měsíc až dva mě trápila neustálá bolest hlavy. Bolela mě i 3x týdně a třeba 2 dny vkuse. Nezabíralo nic, byla jsem vyřazená ze života a nemohla jsem fungovat. Měnila jsem párkrát značku a zkoušela různé druhy, ale i přes to jsem nenašla žádnou, co by mi seděla a začala jsem krvácet i v polovině platíčka, kdy jsem krvácet vůbec neměla. Necítila jsem se dobře psychicky, rozplakalo mě úplně všechno a cítila jsem se, jako bych viděla svět přes nějaký opar. Přesně to nedokážu popsat. Co se nedotýkalo mě, ale i mého přítele, byl sexuální apetit, který se mi vytratil a to úplně. Nijak jsem se do ničeho nehrnula, nepotřebovala jsem to. Bylo mi to líto, protože s tím nešlo nic dělat a přítel byl z toho už taky pořádně nešťastný. Začala jsem si vyhledávat informace o tom, co všechno jsou vedlejší účinky HA. Pročetla jsem spoustu diskusí, narazila na skvělé profily na instagramu a začala jsem se celkově tomuto tématu věnovat. Začalo mi být jasné, že když piju dostatek tekutin, chodím pravidelně na masáže a dělám vše pro to, aby mě hlava nebolela a stejně bolela, že to bude mít za vinu samotná HA. Uf. Už jsem to nechtěla brát, chtěla jsem to zahodit, ale dobrala jsem platíčko. 

Jedna věc mi ale velmi vyhovovala. Menstruaci (ms) jsem měla na hodiny přesně, takže jsem byla schopná podle toho plánovat, neobtěžovalo mě PMS a trvala 4 dny a nic závratně silného. Vím, až teď zpětně, že se nejednalo o pravou ms, ale mně to tak přišlo moc fajn. 

Co nastalo po vysazení?

Byla jsem nervózní a popravdě jsem nevěděla, co mám čekat. Přijde mi menstruace hned nebo za půl roku? Chtěla jsem tělu trošku pomoct, a tak jsem si koupila v lékárně Pupalku dvouletou ve formě tabletek a brala ji 2x denně (mrkněte na příbalový leták, protože se tuším mají dělat pauzy), pila jsem kontryhelový čaj a snažila se jako vždycky hýbat a udržet se v co největší pohodě. Dostala jsem také doporučení na kapky Gynex, ale po těch jsem nesáhla.

Naštěstí mi ms přišla jen s týdenním zpožděním. Byla jiná. Nebyla tak bolestivá. Každopádně mi bylo jasné, že je pořád ovlivněná hormony.

Poté ovšem nastal kolotoč všemožných nepříjemných vedlejších účinků po vysazení - začaly mi fakt hodně padat vlasy (dokonce jsem na toto téma psala článek a ptala se Vás, jestli nemáte nějaký tip) a na mojí normálně absolutně neaknózní pleti mi naskákaly pupínky převážně okolo brady a boláky. Před každou menstruací přišlo i PMS, na co jsem nebyla vůbec zvyklá. Před Vánocemi jsem začala po troškách a nepravidelně krvácet téměř každý den. Bylo to nepříjemné a nechápala jsem, co se děje. Neřešila jsem to až do poloviny ledna, protože jsem to dávala na vinu vysazení a rozhozeným hormonům. Šla jsem k doktorce až pod lehkým tlakem přítele, která mi z ultrazvuku zjistila malou cystu na vaječníku, která se mi vytvořila z toho boomu hormonů po vysazení. Dostala jsem 2 injekce hned na místě a s klidem na duši (že vím, co to je a není to tak vážné) jsem odešla domů.

Nastaly také pozitivní změny. Můj sexuální apetit se začal pomalu zvedat, hlava mě bolí jen když si nehlídám příjem tekutin, cítím, že jsem ve větší psychické pohodě a po čase od injekce se mi rozpustila i cysta na vaječníku. Všechno co dělám, dělám s větším elánem a nasazením a život vidím tak nějak...hezčí. Už nemám vidění všeho pod mlhou a vše je jasnější a jsem to více já.

Dneska je 7.4.2022, takže něco málo přes 5 měsíců od vysazení. Je to pořád krátká doba, ale už teď vím, že to bylo nejlepší rozhodnutí, jaké jsem mohla udělat. Moje tělo se pořád učí fungovat. Někdy je moje ms krátká a slabá, někdy silná a trvá týden. Někdy je cyklus dlouhý 23 dní někdy 32. Dávám tělu čas a důvěru,  protože určitě ví, co dělá. Mého braní HA určitě nelituji. Dlouhou dobu mi to vyhovovalo a byla jsem já i partner spokojená. Také až díky ní jsem se začala více o své tělo zajímat, začala jsem zkoumat ženský cyklus do detailu a snažím se co nejvíce poslouchat své tělo a dát mu to nejlepší. Znám spoustu slečen a žen, co jsou spokojené a vysazovat neplánují, znám spoustu slečen a žen, které vysadily a mají problémy, některé zase vysadily a vedlejší účinky se téměř nedostavily. Každá jsme jiná a každé tělo si poradí po svém. Na co ovšem apeluji - ČTĚME a hledejme si informace, zdroje, ať pak zpětně nelitujeme nějakého našeho rozhodnutí, ať je to například právě braní hormonální antikoncepce. Možností jak se chránit je několik❤️

Chtěla bych Vám dát tipy na instagramové profily, které se takovému tématu věnují:

@bezhormonu

@zalepsimenstruaci

@nehormonalka

Je to téma citlivé, plné různých názorů... Určitě si nenechejme kecat do toho, jestli HA začít brát nebo ne, nenechejme se přemlouvat doktory nebo rodinou. Pokud se nestydíte, budu moc ráda za Vaší zkušenost nebo názor do komentáře, protože jedině takto se to může dostat mezí více lidí☺️

Tímto už se s Vámi loučím a těším se u dalšího článku🌷

zuzani_ca

Komentáře

  1. Díky za tenhle článek. Já vysadila HA asi před měsícem a půl po šílených skoro devíti letech, kdy jsem jí začala brát jako "lék" na pubertální akné. V podstatě teprve nyní zjišťuji a ještě budu, protože jsem menstruaci měla od té doby jednou, co to vlastně znamená menstruace. Ta první byla teda masakr.. mnohem silnější, bolesti břicha, zad, výkyvy nálad. To jsem v životě neměla. :D Byla jsem vážně překvapená, co všechno ty prášky zvládají utlumovat a proměňovat. :) Ale nemůžu na ni říct nic špatného. Kromě toho že jsem kdysi při braní té první děsně přibrala, pak jsem změnila značku a už jsem byla moc spokojená. Ve spoustě věcech mi usnadňovala život, ale "stárnu", do pár let bych chtěla děti a mám stabilního partnera, tak jsem usoudila, že je čas s tím přestat. Tak uvidíme, jaké další dopady tohle "znovuobnovení" a "čištění" těla bude mít u mě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš hodně čerstvé teprve :) Jak píšeš, často se stává, že se to nasadí slečnám, kterým se ještě neměla šanci normální ms ustálit, takže si to pak znovu prožívají v dospělosti jako ty. Jsem moc ráda, že ses podělila o svůj příběh! Také mi vyhovovalo a vysazení beru prostě jako jen dospění do určitého bodu. Je ale každopádně zajímavé sledovat, co vše to může způsobit a jak to každé dělá s tělem něco úplně jiného :) Držím Ti palce ve tvé cestě za pravidelnou a v rámci možností příjemnou menstruací! :)

      Vymazat
  2. Já beru antikoncepci v kuse už asi 10 let a zatím jsem nějak líná ji vyřadit. Zvykla jsem si na ten komfort, že přesně vím, kdy dostanu menstruaci, ale je to už sakra dlouhá doba a občas si s tou myšlenkou ji přestat užívat také pohrávám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejdůležitější je, že Ti to vyhovuje. Až bude potřeba, rozhoupeš se ani nevíš jak :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji Vám za každý jeden komentář a sledování. Moc si toho vážím🌷