jak se ze všeho nezbláznit I moje tipy

 

Krásný čtvrtek všem!🌷

Možná si říkáte něco jako "proboha co to je za úvodní fotku plnou věcí?" To je prosím pěkně můj školně/pracovní chaos, který je aktuálně u mě na stole každý den. Pokud se k tomuto článku dostane někdo nový, tak přiblížím mojí situaci. Jsem studentka 3.ročníku psychologie v Bratislavě a čekají mě státnice (bakalářku jsem odevzdala a prošla jsem i skrz podobnost, takže třikrát hurá❤️). Ovšem moje studium nekončí jenom u učení, ale mám 3 další práce, milion aktivit a nevím, k čemu skočit dřív. Zároveň mi i připadalo, že nedělám ani jednu aktivitu na 100% a začala jsem z toho být nešťastná. 

Určitě je tu někdo, kdo má před sebou maturitu, zkoušky, státnice, hodně práce, do toho všichni máme rodinu, kamarády, koníčky... mohli bychom vyjmenovávat aktivity do večera. Dneska jsem si připravila moje tipy, které mi fungují se z toho všeho nezbláznit a zůstat v rámci možností organizovaná a v psychické pohodě☺️

1. TO-DO list

Není to tak dávno, co mi moje kamarádka popisovala, jak funguje s to-do listy. Nikdy jsem je nepoužívala. Jasně, zapsat si do kalendáře, kdy co přibližně mám, to byla klasika, ale abych měla nějaký řád ve svých aktivitách a měla je naplánovaný, tak to vůbec. Rozhodla jsem se to vyzkoušet od půlky února, kdy mi začal semestr a já nerozumím tomu, jak jsem bez toho mohla fungovat! 

Píšu si to-do listy měsíční, kam si píšu největší cíle, události a tak dále. Například na měsíc duben to bylo odevzdat bakalářku a splnit všechny další deadliny ve škole. Ty si sepíšu vždycky na konci měsíce na celý měsíc dopředu. 

Další to-do list je týdenní, který si píšu v neděli nebo v pondělí ráno. To si vypíšu všechny takové větší úkoly včetně těch do práce. V rámci mé práce máme weekly call každé pondělí a řekneme si, co nás čeká a následně si to zapíšu do to-do listu. Napíšu si, co chci  průběhu týdne splnit, i když to třeba nemá konkrétní datum - úklid, třídění šatníku, cvičení, úklid zimních bot atd. Do těchto týdenních to-do listů nezapomínám psát ani ty příjemnější aktivity, aby mě to úplně neděsilo😂

Co se týče denního to-do listu, to už nemusí vyhovovat každému, ale věřte mi, zabere to 2 minuty a strašně to pomůže! Mám už takovou rutinu, že každé ráno si sepíšu, co musím ten den udělat a stihnout. Píšu hodně do detailu konkrétní úkoly, včetně aktivit jako nákup, vyzvednutí balíčku a tak dále.

Proč si TO-DO listy psát? Protože vás bude motivovat, jak jednotlivé úkoly během dne a týdne budete odškrtávat a zůstanete organizovaní a každý den budete vědět, co vás čeká, takže se i časově mnohem lépe zařídíte❤️Určitě tomu zkuste dát šanci. Můžete si to psát na papír, do diáře, do kalendáře a dále jsou různé aplikace na telefonu.

2. Prioritizujte

Sepište si, co je pro vás opravdu důležité a musíte splnit a co počká. Nebojte se sami sobě odpustit, že ke čtením knih se vrátíte až po zkouškách. Je přirozené, že chceme dělat ty aktivity co nás baví, ale tlačit důležité seminárky a prezentaci pro klienta neustále před sebou...to si neužijete ani čtení a ještě budete nervózní, protože v té hlavičce ty povinnosti a deadliny jsou👀

3. Buďte asertivní a naučte se říkat ne

Jo, tohle nemusí být jednoduché a je potřeba na tom pracovat. Každopádně pokud můžete říct ne (deadline bakalářky nemyslím), nebojte se ho říct. Znáte to - v práci máte svých úkolů dost. Poprosí vás kolegyně, jestli byste ji pomohly s jejím klientem. Jasně, proč ne. Pak přijde kolega, jestli byste za něj nemohli dodělat tyto 2 prezentace, protože jede na služební cestu a nebude u počítače. Jasně, proč ne. Sice už nevím kdy to budu dělat, ale je to přece můj kolega, takže mu pomůžu. Další den dorazí váš nadřízený a zadá vám další úkol. Vy to přijmete, však je to váš nadřízený, tak nechcete, abyste udělali špatný dojem! No a aha? Stres je na světě, protože vy máte svoje úkoly, úkoly dvou kolegů a ještě aktivity od šéfa. Pracujete od rána do noci, jste ve stresu a úkoly sotva stíháte a jsou s chybama.

NE! Takto prosím nefungujte... Nebojte se říct ne, pokud máte už moc práce. Nikdo vám hlavu neutrhne. Zkuste navrhnout jiný termín nebo jen čistě slušně říct, že toho máte moc a nemáte se tomu kdy věnovat. A je po problému. Někdy se na toto téma můžu rozepsat klidně více, pokud by vás to zajímalo☺️

4. Udělejte si čas na koníčky, které vás baví

Pokud se vám podaří zapisovat do diáře a do týdenních přehledů, co vás čeká, myslete i na vaše oblíbené aktivity. Pracovat a studovat nevydržíme 12 hodin denně (pokud máte 12 hodinové směny, směřujte své to-do listy do vašich volných dnů). Já například cvičím. Ano, zabere mi to 2 hodin aj s cestou, ale je to něco, co mi pomůže se odreagovat a vypnout. Zapomenu na všechny to-do listy, úkoly, stres. Snažím se proto při mém time managementu udělat cílené volno na tuto aktivitu, protože vím, že mi pomáhá v mé psychické pohodě a to je taky velice důležité! Zejména, když před sebou tlačíme stresovou událost a nechceme se z toho zbláznit.

5. Čas jen pro mě brzo ráno nebo večer

Taky si určitě někdy říkáte, že byste potřebovali, aby byl den delší. Škola, práce, pohyb, kvalitní dlouhý spánek.. to zní, jako by to ani nešlo všechno zkloubit dohromady😂Doporučuji si vyhradit tak půl hodinku až hodinku ráno nebo večer jen čistě pro vás. Rozhodněte se podle toho, zda jste ranní ptáče nebo noční sova, aby vám to bylo příjemné. Já to dělám tak, že pracuji od 6:30 ráno, abych stihla práci za dopoledne, tím pádem nenatahuju do času po obědě a mám tak více času, můžu si dělat přestávky a maximálně mi to vyhovuje. 

6. Nevynechejte přátele, rodinu...

Ačkoliv se to zdá, že už fakt nenajdeme ani jednu minutu volnou, zkusme si čas na kafíčko s kamarádkou, randíčko s partnerem/partnerkou nebo deskovou hru s rodinou zařadit do diáře. Věřte mi, že neustálé pracování a studium dohromady bez aktivit, co nás baví a bez společnosti, vede možná tak k vyhoření, budeme nešťastní, nic nám nepůjde a nebude nás nic bavit... Pokud si své povinnosti dobře naplánujete, tak tu hodinku s blízkými najdete. Pomůžou vám vás zrestartovat a potom škola i práce půjdou mnohem více od ruky❤️

Dnešní článek byl hodně čtecí. Myslím, že by nemuselo být špatné se podobným tématům věnovat, protože to je jedno z témat, kterým se věnuji i pracovně a mohlo by vám to přidat nějaké tipy do života.

Budu moc ráda, když mi dáte Vaše tipy, jak pracujete s časem, jak prioritizujete, co vás čeká a jak bojujete, když toho máte moc. Jsem moc vděčná, že čtete moje články, tak věřím, že Vám jsou něčím přínosné.

Držím nám všem palce, abychom vše zvládli! Mějte se moc krásně a těším se u dalšího článku🌷

zuzani_ca

Komentáře

  1. Se všemi body souhlasím, je ale důležité si to opravdu uvědomit a řídit se podle toho. :)) Říkat ne je sakra důležité a zjistila jsem to až v dospělosti po nástupu do práce. Člověk se nikdy nezavděčí všem. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že ti říkání "ne" v mnoha situacích pomohlo! Protože takové krátké slovíčko a jak nám může zavařit :D :)

      Vymazat
  2. Ahoj, jako z učebnice, jen to umět aplikovat. Znám své limity, to do listy si píši, prakticky odjakživa, ještě se tomu ani tak neříkalo. Čas ráno, nebo naopak večer/v noci, když si jej jednoduše rozdělím a uhájím si čas sama pro sebe, pro své koníčky, relax apod. je to, co mi pomáhá. Ovšem, ne vždy se daří. Moc pěkný článek a držím palce u státnic. 👍👍👍
    Blog MonalisaBeautyEriAnna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělý, že se v tom nacházíš a praktikuješ to! Samozřejmě, že ne vždycky je to takto předpisově, ale pokud se alespoň snažíme, tak se nám to hezky vrací v podobě psychické pohody :) Děkuji za komentář❤️

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji Vám za každý jeden komentář a sledování. Moc si toho vážím🌷