jak získat kontrolu nad časem? #zuzanicapsycholog

 

Krásný sváteční den přeji🌷

Můj první článek, tak trošku související s psychologií, se Vám líbil a byly na něj moc hezké reakce - děkuji moc za ně! Tak jsem tu s dalším článkem a tentokrát je pro všechny, koho čeká zkouškové, dokončování pracovních aktivit nebo jen má problém se soustředit na konkrétní činnost a dodržovat deadliny. Dneska si povíme o tom, co je Pomodoro technika💕

Pomodoro technika je způsob, jak za krátký čas vytěžit maximum. Francesco Cirillo ji vyvinul v 80.letech a jde o metodu, jak se naučit zacházet s časem a proměnit ho na našeho parťáka, aby se zvýšila naše produktivita. 

Znáte to...potřebujete se učit nebo dokončit důležitý úkol, který začíná hořet, ale vaše pozornost utíká k dalším úkolům a čas se tak začíná krátit. Projíždění Instagramu a uklízení míst, na který jsme rok nesáhli, se zdají být jako ideální. V klidu. Je to úplně normální a děje se to nám všem. Ale... čas utíká.. a když se nám blíží termín, tak utíká snad ještě rychleji. Existuje však možnost, jak svoji soustředěnost maximálně povzbudit a všechny okolní rozptylovače alespoň na chvíli hodit za hlavu.

Jak Pomodoro funguje?

Nejčastěji se jedná o časové bloky 25/5 - přesněji 25 minut se soustředím a pracuji na úkolu nebo se učím a 5 minut je pauza. Časovač v nás vzbuzuje pocit naléhavosti a ujistí nás, že čas během dne opravdu není nafukovací. Pracujeme tedy s tím, že máme 25 minut na to udělat co největší pokrok v dané činnosti. 

K čemu je těch 5 minut? 

Vynucené přestávky nám pomáhají uvědomit si čas, který u aktivity trávíme a také funguje jako motivace a odměna. Po 25 minutách soustředění je zasloužená přestávka, kdy se můžeme projít, nadechnout, protáhnout, uvařit kávičku... 

Výhody Pomodoro techniky:

Zlepšuje kvalitu a kvantitu naší práce - když víme, že máme pouze 25 minut... Budete sami překvapeni, kolik jste toho schopní nacpat do takto krátkého časového úseku.

Předchází psychickému vyčerpání - jednotlivé přestávky mezi úseky nám pomohou předejít vyhoření, ke kterému může dojít ať už v pracovním nasazení tak při učení na zkoušku.

Odsunutí multitaskingu a zabraňuje známé prokrastinaci - vzhledem k tomu, že časovač běží, odpovídání na zprávy a scrollování na sociálních sítích nám bere čas.

Zlepšuje pozornost, koncentraci a naši vůli.

Usnadňuje plánování a pomáhá nám uvědomit si, jak trávíme čas (konec plýtvání časem!)

Zvyšuje motivaci dokončit úkol.

Ano, tato technika může opravdu pomoci. Je ale důležité si říct, proč danou věc děláte, co Vám to přinese a ideálně jít na konkrétní činnost s odhodláním, že jdete využít maximálně váš čas. Věřte mi.. 25 minut je splnitelných. Není to ani půl hodina. Ale zároveň do 25 minut dokážete vecpat takové množství aktivit a dokážete udělat takový pokrok, že budete překvapení❤️

Jeden blok s Pomodoro by měl trvat okolo 2 hodin, potom je nutná přestávka 30 minut. Doporučuji u každé přestávky otevřít okno a projít se. Zároveň mějte u sebe něco k pití, ať si zbytečně nekrátíte čas. 

Na Youtube existuje několik možných videí s časovači. Já využívám nejčastěji s tématem Harryho Pottera. Tím, že mám čas před sebou a kdykoliv se na něj můžu podívat, je to pro mě maximální motivace. Čas dostane úplně jiný rozměr a to, jak začnete mít minuty a hodiny pod kontrolou, je k nezaplacení. 

Tady s dnešním článkem končím. Znáte tuto techniku? Pokud ne, zaujala Vás nebo používáte jiný způsob, který vám pomůže se soustředěním? Budu moc ráda, když mi dáte vědět do komentáře😍

Tímto se s Vámi loučím a myslím, že už bude čas vrhnout se pomaličku na VÁNOCE❤️🎄
Mějte krásný (někdo možná prodloužený) víkend a těším se příště!

zuzani_ca


Komentáře

  1. Pomodoro znám a používám ji na denní bázi. Můžu říct, že opravdu funguje. Docela mě zachraňuje právě před prokrastinací a multitaskingem, na který jsem já odborník. :D Ale s těmi náhlými záchvaty úklidu a organizování, když vím, že něco už fakt hoří, s těmi si nedovedu poradit stále.

    Eli | Ve znamení býka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím, proč máme tendenci zrovna vše uklízet a rovnat :DD mám to podobně! Každopádně jsem ráda, že jsi se podělila o to, že Tobě to taky funguje:)

      Vymazat
  2. Techniku znám, ale třeba co se týče učení, jsem prostě extrémista a jedu v kuse celý den :D Jediné pauzy, co jsem si dopřávala, byly ty spaní, kdy i 10 minut spánku bylo boží... :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to je skvělý tip. O téhle technice jsem nikdy neslyšela, což mě překvapuje, protože psychologii jsem se i na škole věnovala celkem dost. Určitě někdy vyzkouším, sama mám někdy s časem problém. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že ses dozvěděla něco nového! A mrkni na ten Youtube, je tam výběr různých témat a to je skvěly :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji Vám za každý jeden komentář a sledování. Moc si toho vážím🌷